skolas soma


“Latvijas Skolas soma” pasākumu plāns 2020./2021.m.g.

 


„Latvijas skolas soma” ir lielākā valsts simtgades dāvana vairāk nekā 200 000 Latvijas bērniem un jauniešiem. Sākot ar 2018. gada septembri, tās ietvaros ikvienam mūsu valsts skolēnam tiks nodrošināta iespēja izzināt un klātienē pieredzēt Latvijas kultūras un dabas vērtības, iepazīt dažādos laikos Latvijā radītās inovācijas un uzņēmējdarbības veiksmes stāstus.
Programmas mērķis ir nodrošināt Latvijas skolas vecuma bērniem un jauniešiem valsts garantētās izglītības iegūšanas ietvaros iespēju klātienē pieredzēt Latviju, izzināt un iepazīt Latvijas vērtības, kultūrtelpu un attiecības dinamiskā un jēgpilnā darbībā, tādējādi spēcinot piederības sajūtu un valstisko identitāti.
Iniciatīva „Latvijas skolas soma” veidota kā kompleksa, starpdisciplināra programma, kas apvieno resursus, lai stiprinātu jaunās paaudzes nacionālo identitāti, pilsoniskuma, valstiskās piederības apziņu un nacionālo identitāti, attīstītu kultūras izpratnes un izpausmes kompetenci, paaugstinātu izglītības kvalitāti, kā arī mazinātu sociālo nevienlīdzību.
No 2018. gada septembra arī Rīgas 33. vidusskola piedalās programmā “Latvijas skolas soma”.
 
www.lv100.lv/programma/latvijas-skolas-soma


 

6. septembrī 2018.g., notika projekta “Latvijas skolas soma” atklāšanas pasākums, kas norisinājās “Arēna Rīga” telpās. 6000 bērniem un jauniešiem no visām Latvijas skolām bija iespēja klātienē redzēt, kā laikmetīgais tiek apvienots ar moderno, veidojot kaut ko pavisam jaunu. Vērienīgs, elpu aizraujošs koncerts ar krāšņu šova programmu “100 Latvijas stāsti 100 minūtēs”.
Pirms pasākuma svinīgās daļas, ik vienam bija iespēja iepazīties ar plašu projekta piedāvāto iespēju klāstu, ko sniedza mākslinieki, uzņēmumi, teātri, darbnīcas un citas programmā iekļautās organizācijas.
Pasākumu ar svinīgo uzrunu atklāja – Kultūras ministre Dace Melnbārde, Izglītības ministrs Kārlis Šadurskis un Ministru prezidents Māris Kučinskis.
Koncertā piedalījās – Rūta Dūduma, Justs, Edavārdi, “DaGamba”, Valters Frīdenbergs, Raimonds Pauls, The Ludvig, “Auļi”, simfoniskais orķestris “DD”, deju grupa “Dzirnas”, kā arī daudzi citi Latvijā zināmi mākslinieki un apvienības.
 
Foto>>


Septembra beigās “Latvijas skolas soma” projekta ietvaros 2. klases skolēni apmeklēja “Latvijas Dabas muzeju”, kur iepazinās ar Latvijas izplatītāko meža dzīvnieku – āpsi. Izskatot viņa dzīvi visos četros gada laikos, bērni iepazinās arī ar citiem meža iemītniekiem, kurus var sastapt blakus āpša dzīvesvietai. Pēc stāstiem bērniem bija iespēja pašiem izveidot āpša dzīves cikla kalendāru visa gada garumā.

Foto>>


10.A, 11.A, 12.A klase apmeklēja kinoteātri “Splendid Palace”, kur caur filmu “Homo Novus”, kas veidota pēc Anšlava Eglīša romāna, iepazinās ar pagājušā gadsimta 30. gadu Rīgas mākslinieku dzīvi.

Filma vēstī par jaunu un nabadzīgu, bet ambiciozu provinces mākslinieku Juri Upenāju, kas no laukiem ierodas Rīgā, lai iekarotu vietu mākslas pasaulē. Jau pirmajā vakarā viņš nokļūst mākslinieku bohēmā un iemīlas.  Jura pirmie soļi Rīgā izvēršas par komisku, reizēm aizkustinošu pārpratumu virknējumu. „Homo Novus” atdzīvinās 30. gadu Rīga un tā laika mākslas pasaule, sevišķu šarmu spēlfilmai piešķir 30. gadu tērpu atdarinājumi, retro automobiļi un īpaši izraudzītas Rīgas ieliņas, eksterjers un interjers, kas joprojām saglabā to laiku brīvvalsts šarmu.

“Homo Novus” mūziku sarakstījis Maestro Raimonds Pauls kopā ar mūzikas ieraksta producentu Juri Vaivodu, katrai filmas epizodei piemeklējot savu noskaņu un mūzikas ritmu.

Oktobra pirmajā nedēļā 3. klases skolēni “Latvijas Nacionālajā vēstures muzejā” klātiene varēja apskatīt, kā mācījās zemnieku bērni 19. gadsimta beigās – 20. gadsimta sākumā, iepazīst dažādus priekšmetus, kas raksturo tā laika skolu.

Foto>>


6.A un 6.B klase apmeklēja Zinātkāres centru “Zinoo”, kur bērni paši varēja kļūt par zinātniekiem-izgudrotājiem, lietojot dažu lietu fiziskās īpašības, pārvērst tās par kaut ko citu. Skolēniem bija iespēja novērot interesantu eksperimentu priekšnesumu ar ūdeni, gaisu un uguni.

Foto>>


Oktobra otrajā nedēļā 7. klases skolēni pārgājienā pa Mangaļsalu uzzināja tās vēsturi, apmeklējot militārus aizsardzības objektus, kas ir palikuši no I un II Pasaules kara laikiem, klausījās stāstus par kareivjiem, kas bija dienējuši Mangaļsalas fortos. Skolēni arī veica dažādas aktivitātes, kas palīdz saliedēt  klases kolektīvu.

Foto>>


12. oktobrī 9. klašu skolēni kinoteātrī “Splendid Palace” skatījās filmu “Baltu ciltis”, populārzinātnisku dokumentālo filmu par 13. gadsimta baltu tautām, kas vēlāk izveidoja latviešu nāciju. Vēsturiskas rekonstrukcijas un inscenējumi, datoranimācija un zinātnisko ekspertu aizkadra teksts ļāva ieskatīties Baltijas reģiona seno tautu, Eiropas pēdējo pagānu dzīvē un atbildēt uz jautājumiem: ko viņi darīja, kam ticēja un kas viņus darīja stiprus?

Foto>>


12. oktobrī 1. un 2. klases skatījās izrādi “Nenotikušais atklājums”, kas rosina bērnu fantāziju, spēju meklēt likumsakarības, kā arī ļauj paskatīties no cita skatu punkta uz sadzīviskām lietām, saskaitīšanu un ikdienišķiem notikumiem. 

Izrāde stāsta par slaveno dabas pētnieku Kārli Darviņu, kurš savā pagalmā piedzīvo, ko negaidītu – dodoties uz pastkastīti pēc žurnāla „Dzīvnieku mīti” jaunākā numura, Kārlis pamana sniegā nezināmas izcelsmes pēdas. Šis mistiskais notikums viņu satrauc tik ļoti, ka tā risināšanā jāiesaistās detektīvam Kozmenam. Kādus negaidītus pavērsienus viņam nāksies piedzīvot, šķetinot šo lietu? Vai Kozmens kopā ar bērniem spēs noskaidrot, kam pieder pēdu nospiedumi Darviņa pagalmā?

Foto>>


Zinātkāres centrā “Zinoo” 16.-18.10. 3.B un 3.C klases skolēni pamēģināja sevi jauno ķīmiķu lomā, izveidojot katrs savu “gudro” plastilīnu, bet 3.A klases skolēni kļuva par kosmonautiem-izgudrotājiem, sūtot olu-lidotāju tālajā lidojumā tā, lai viņš paliktu dzīvs (lai ola nesaplīstu).

Foto>>


Rīgas vēstures un kuģniecības muzejā 17.-19.10. 4. klases skolēni caur leģendām un teikām uzzināja Rīgas dibināšanas vēsturi.


30. novembrī vidusskolas skolēni apmeklēja “Latvijas Nacionālā Opera un Balets”, kur baudīja Pētera Čaikovska operas “Jevgeņijs Oņegins” iestudējumu, ko veidoja aktrise un režisore Rēzija Kalniņa. “Jevgeņijs Oņegins” bija režisores debija Latvijas Nacionālajā operā. 

Iestudējuma muzikālais vadītājs ir Ainārs Rubiķis, diriģents – Jānis Liepiņš, scenogrāfs Mihails Kramenko, kostīmus veidos modes zīmols “Amoralle”, kustību režisore ir Ilze Zīriņa, gaismu mākslinieks – Sergejs Skorņeckis. 

“Kādēļ cilvēkam ir tik grūti, nepanesami bez mīlestības un kāpēc ir tik grūti mīlēt? Kas ir mīlestība? Ko mēs katrs definējam, izrunājot šo vārdu? Ko mēs slēpjam aiz vārda mīlestība? Kas rada priekšstatus par to, kādai vajadzētu būt mīlestībai? Kā tai vajadzētu izpausties? Kas ir pareizi vai atbilstoši mūsu katra priekšstatam. Katrā cilvēkā mīt Tatjana – mīlestību alkstoša dvēsele. Vienīgi ne vienmēr mūsu izvēlētais “mīlestības objekts” dzīvē atbilst mūsu ilūzijām. Kādēļ mīlestība sāp? Varbūt tādēļ, ka vienmēr ir jūtama nāves vai nebūtības klātbūtne?” uzdod jautājumus Rēzija Kalniņa un dod iespēju skatītajiem atrast atbildes uz tiem.


Pateicoties “Latvijas skolas soma” iniciatīvai Rīgas 33 vidusskolas skolēni 2018./2019. māc. g. 2. semestrī apmeklēja sekojošos pasākumus un aktivitātes: 

10.A klases skolēni februārī apmeklēja “1991.gada barikāžu muzeju”, kur zinoša gida pavadībā viņiem bija interaktīva nodarbība, kas deva pilnu priekšstatu par 1991.gada janvāra notikumiem Rīgā, un kā tie ietekmēja mūsu valsts turpmāko vēsturi. 

Marta sakumā sākumskolas skolēni jautrā teatrālā formā iepazinās ar Meteņu tradīcijām, projekta “Latvijas skolas soma” ietvaros. Skolēniem spēļu formā tika stāstīts par Meteņiem, dziedātas dziesmas, kas palīdz modināt zemi un dzīt prom ziemu, tika radīti deju soļi, kas arī veicina zemes modināšanu. Bērni bija iesaistīti dažādās izdarībās Meteņa dzīšanai un arī pārbaudīja Meteņu ticējumus. 

Maija sakumā 2.C klases skolēni apmeklēja bērnu zinātnes centru „Tehnoannas pagrabi”, kas ir interaktīvs ceļojums sajūtu pasaulē ikvienam tā apmeklētājam – gan lielam, gan mazam. Tas ir viens no mazākajiem zinātnes centriem pasaulē un atšķiras no tiem ar īpašu atmosfēru un oriģināli izgatavotiem eksponātiem. Ekspozīcijā apvienojas māksla, zinātne un rotaļlietu pasaule ar mērķi – atmodināt radošu izziņas garu katrā apmeklētājā. 1,5 stundu garais seanss ir kā izrāde, kuras laikā var aizceļot uz zvaigznēm planetārijā, meklēt izeju labirintā zem Rīgas un nonākt ķīmijas amfiteātra pārsteidzošajā pasaulē. Tas ir tikpat jautri, cik izglītojoši! 

9. maijā 1.B klases skolēni apmeklēja savu pirmo muzeju. “Latvijas dabas muzejs” skolēniem kļuva par pirmo pavadoni šajā interesantajā un pilnā zināšanu pasaulē. Skolā bērnus iemācīja klusām klausīties un pacelt roku, kad ir jautājumi, tāpēc skolēni uzmanīgi klausījās gides stāstus par Latvijas putniem un zīdītājdzīvniekiem. Bērni uzdeva gidei daudz jautājumu, piemēram, “Kurš uzvarēs cīņā starp lāci un alni?” vai “Kāpēc briedis neēd zivis?” bija negaidīti, un gidei uz laiku pat vajadzēja aizdomāties, lai atrast atbildi. Kopumā pirmās klases skolēniem muzeja apmeklējuma pieredze bija pozitīva. Savukārt 22. maijā 6.C klases skolēni arī apmeklēja “Latvijas dabas muzeju”, kur viņiem pastāstīja par Latvijas putniem un zīdītajiem, ko mēs varam sastapt dabā. 

7.A klase 27. maijā devas izzinošā ekskursijā pa Mežaparku, kur gide stāstīja skolēniem ne tikai par šo vēsturisko dabas vietu, bet arī iepazīstināja bērnus ar Mežaparkā esošo māju unikālo arhitektūru. Šeit ir iespējams ieraudzīt koka arhitektūras pērles, greznas savrupmājas, kas celtas jūgendstilā – relatīvi nelielā teritorijā atrodas 109 jūgendstila nami, padomju arhitektūras paraugi, kas asi kontrastē ar greznajām savrupmājām, kā arī redzamas 21.gs. arhitektūras iezīmes. 

27. maijā 2.C klase apmeklēja Tērvetes Dabas parku, ieeja latviešu rakstnieces Annas Brigaderes pasaku valstībā. Skolēni staigāja pa pasaku mežu, kur varēja sastapt ne tikai koka skulptūrās atveidotus pasaku un rakstnieces Annas Brigaderes lugu varoņus – Sprīdīti un Lutausi, Meža Ķēniņu ar galmu, Anneli ar draudzenēm, bet arī “dzīvus” pasaku tēlus: rūķus, Sila raganiņu, Princesi un Sīkstuli. Apkārt Pasaku mežam vijas Meža mātes taka, tur izvietoti krāsaini stendi un skulptūras, kas iepazīstināja bērnus ar norisēm dabā.

Foto>>


Pateicoties “Latvijas skolas soma” iniciatīvai, Rīgas 33 vidusskolas skolēni apmeklēja vairākas teātra izrādes:

Martā 9.C un 9.B klases skolēni “Dailes teātrī” skatījās izrādi “Planēta Nr. 85”, kas tapa ar LR Kultūras ministrijas atbalstu, gatavojoties Latvijas 100-gadei. Izrāde stāsta par puisi Krišjāni, kas nebija apmierināts ar dzīvi sava laikā, savā gadsimtā, un ceļoja uz pagātni, kur satika savus vecākus un vecvecākus, satika daudzus pagājušā gadsimta varoņus, kuriem bija nepieciešama Krišjāņa palīdzība. Pārdzīvojot pagātnes notikumus, puisis saprata, ka viņa dzīve nav nemaz tik slikta, un ka jebkuros laikos ir gan sliktas, gan labas dienas. 

Aprīlī 5.A un 9.A klases skolēni “Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī” noskatījās izrādi pēc Oskara Vailda noveles “Kentervilas spoks”. Izrādē stāsta  par kādas ģimenes galvu, misteru Hairams B. Otisi, kas iegādājās vecu angļu pili, bet tādējādi, kā atklājās, arī dzimtas spoku. Spokainais sers Simons de Kentervils nekādā mērā nav iepriecināts par “vulgāro amerikāņu” iebrukumu savā īpašumā. Izrāde “Kentervilas spoks” ir īpaša ar to, ka mūziku tai rakstīja leģendārais latviešu komponists Raimonds Pauls. 

6.B klases skolēni skatījās izrāde “Kostkāre” “Brīvo Aktieru Sabiedrības” teātrī. Tas ir stāsts par mazo suņuku, kurš nevarēja atrast savu īsto vietu. Bērni par viņu smējās, citi suņi – koda, pieaugušie – meta akmeņus. Suņuks Kostkāre baidījās uzticēties cilvēkiem, bet kādā vasarā viņa tomēr atrada ģimeni, kas bija labsirdīga pret suni. Viņu glāstīja, baroja, teica Kostkārei daudz labu vārdu, un suņuks uzticējās šiem cilvēkiem, pat iemīlēja, bet atnāca lietains rudens… Ģimene, kas visu vasaru pavadīja vasarnīcā, taisījās braukt prom uz pilsētu, kur suņukam Kostkārei nebija vietas un viņa atkal palika viena. Pirms izrādes bija grūti iedomāties, ka cilvēks var tik precīzi, tik dabiski un meistarīgi parādīt suņa emocijas, ka tu uz laiku pat aizmirsti, ka uz skatuves spēlē tikai cilvēki, bet aktrisei Alisei Adamsonei un aktieru grupai tas izcili izdevās! 

7.B klases skolēni skatījās izrādi “Lauva, ragana un drēbju skapis” “Brīvo Aktieru Sabiedrības” teātrī. Izrāde “Lauva, ragana un drēbju skapis” ir interesanta izrāde bērniem un pieaugušajiem, kas ļauj iejusties brīnumu gaisotnē. Pasakas varoņi  māca piedot vienam otru, mīlēt savu valsti un cīnīties par tās laimi. Izrādes laika bērni palīdzēja saviem jaunajiem draugiem izglābt viņu valsti no Baltās burves, ar ko parādīja mums, kā tautas vienotība un pašaizliedzība var uzvarēt ļauno. 

10.A klases skolēni “Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī” noskatījās izrādi “Tango ar Stroku”. Izrāde stāsta par slavenā latviešu komponista Oskara Stroka leģendām apvīto dzīvi un mūziķa gaitām. O.Stroks, kas tiek dēvēts par Tango karali, sava mūža laikā ir sarakstījis vairāk nekā 300 skaņdarbu. Komponists bieži ceļojis un uzturējies ārvalstīs. 30.gados viņa skaņdarbi tika ieskaņoti skaņuplatēs un piedzīvoja popularitāti visā pasaulē. Šī izrāde būs īpaši piemērota tiem, kas ir iecienījuši 20. gadsimta divdesmito un trīsdesmito gadu šlāgeru dziesmas Stroka komponējumos. 

11.A klases skolēni “Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī” noskatījās izrādi “Tango ar Stroku”. Pamatojoties ar Bernarda Šova lugu “Pigmalions”, mūzikla autori izveidojuši reizēm ļoti smieklīgu, reizēm maigu un aizkustinošu stāstu par mīlestību, azartu… un angļu valodu. Jaunās puķu pārdevējas Elīzas Dulitlas, lingvista un fonētikas skolotāja Henrija Higinsa un pulkveža Hjū Pikeringa nejaušās satikšanās rezultāta sākas neparasts eksperiments: Higinss uzņemas sešu mēnešu laikā ievest meiteni “no apakšas” augstākajā sabiedrībā… vai, drīzāk, viņš apgalvo, ka nodrošinās viņai pareizo izrunu, tāpēc neviens vairs nevarēs iedomāties, ka Elīza ir daļēji apmācīta puķu pārdevēja. Pulkvedis Pikerings slēdz derības un ir pat gatavs maksāt par nodarbībām. Elīza, savukārt, ir gatava mācīties, jo viņa vēlas strādāt ziedu veikalā. Un neviens no šiem trim nedomā, cik daudz pārsteigumu, izmēģinājumu un satricinājumu radīs viņu neparastā iecere… 

8. maijā 12.A klases skolēni skatījās Daugavpils teātra izrāde, Imres Kalmana operete “Mistera Ikss noslēpums” (rež. O. Šapošņikovs), kurā kopā ar Daugavpils teātra trupu piedalās Latvijas Nacionālās operas soliste Ilona Bagele, kā arī solisti no Baltkrievijas un Polijas. Tā ir muzikāla pasaka pieaugušajiem, kurā attēlota tikko uzpļaukusi mīlestība starp divu pilnīgu atšķirīgu pasauļu pārstāvjiem: noslēpumainu akrobātu Misteru Ikss un politiķa meitu Eleonoru. Atšķirībā no Kalmana operetes Cirka princese oriģināllibreta, šoreiz darbība norisinās nevis cirka arēnā, bet uz kabarē ,Zaļā vārna, skatuves. Sižets ir pārcelts uz 1925. gada Rīgu – laiku un vietu, kur plauka naktsdzīve un jautrība, krustojās pavisam dažādu cilvēku ceļi. 

16. maijā 8. klases skolēni VEF kultūras pilī skatījās mūziklu “Džeina Eira”, ko veidoja Daugavpils teātra aktieru trupa, sadarbībā ar operas solistiem no Rīgas un Minskas. Šajā mūziklā lomas vienlaicīgi tiek attēlotas vairākās dimensijās: personāža emocijas uz skatuves ataino gan dramatiskais aktieris, gan solists ar vokālo izpildījumu, gan dejotājs caur savu plastiku. 

5.B, 5.C un 6.A klases skolēni 17. maijā apmeklēja mazo formu laikmetīgās dejas koncertu “DZEJDIENA”, kur dejas sižeti ir veidoti balstoties uz latviešu dzeju un prozu. Iedvesmojoties no latviešu dzejniekiem un prozas meistariem dejas valodā , dejotāji runā par mūsdienu jauniešiem aktuālām tēmām un vērtībām: draudzību, mīlestību, uzticību un izpratni par lietu kārtību. 

21. maijā skolā ar priekšnesumu “Mazās muzikālās pasakas” viesojās aktrise Karīna Tatarinova un Liepājas simfoniskā orķestra mūziķi – trompetists Jānis Ivuškāns un perkusioniste Marta Kauliņa, kas ir radījuši muzikālu izrādi, kurā skan Latvijas komponistu Georga Pelēča, Riharda Zaļupes, Oleksija Demčenko un brāļu Petrausku komponēta mūzika populārām pasakām. Izrādes laikā ar mūzikas palīdzību tika papildinātas pasakas un attēlotas varoņu emocijas, kā arī to darbības. Mākslinieki skolēnus iesaistīja līdzdarbošanās aktivitātēs, kā arī iepazīstināja ar orķestra instrumentiem un to skanējuma iespējām.

Foto>>


Pateicoties “Latvijas skolas soma” iniciatīvai,  Rīgas 33 vidusskolas skolēni apmeklēja dažus kinoseansus.

3.C klases skolēni kinoteātrī “Splendid Palace” baudīja multfilmu “Lote un pazudušie pūķi”, kas tapa sadarbībā starp Latvijas filmu studiju “Rija” un igauņu animācijas studiju “Eesti Joonisfilm”. Multfilma stāsta par meitenes Lotes un viņas māsiņas Rozītes izdzīvoto aizraujošo dienu – Izgudrotāju ciematā ieradušies divi zinātnieki, kuri vēlas ierakstīt mīstiskā ugunsspļāvēja pūķa dziesmu, un Lote ar Rozīti dodas atrast šīs mistiskās būtnes. 

7.C klases skolēni mājīgā kinoteātrī “Kino Bize” noskatījās multiplikācijas filmu “Baltais ilknis”, kas vēsta par pieradinātu vilku vārdā Baltais ilknis, kurš cenšoties pielāgoties dažādiem dzīves apstākļiem, nonāk pie indiāņa Pelēkā Bebra, kurš aizved viņu uz savu ciemu. Taču drīz vien dzīvnieku ar viltu atpērk cietsirdīgs, nelikumīgu suņu cīņu rīkotājs. Baltajam ilknim nākas cīnīties par dzīvību un ciest cilvēku nežēlības dēļ. Privāts kinoseanss tikai vienas klases skolēniem ļāva pilnīgi izjust multfilmas atmosfēru, pārdzīvot dažādas dzīves grūtības kopā ar Balto Ilkni, apspriest savas izjūtas pēc seansa. 

5.B, 5.C, 6.A un 6.C klases skolēni kinoteātrī “Kino Citadele” iepazinās ar pašmāju radīto spēlfilmu “Vecā dārza noslēpums”. Tas ir klasisks stāsts ar labajiem un ļaunajiem varoņiem, kur atklājas bērnu izdoma, iesaistoties situācijas risināšanā. Skolēniem bija interesanti noskatīties, ka tādi paši bērni, kā viņi , risina pat dažreiz pieaugušo problēmas un aizsargā to, kas viņiem ir nozīmīgs.

Foto>>


Rīgas 33. vidusskolas “Latvijas skolas somas” pasākumu plāns 2019./2020. m.g. 1.sem.


2.B klases skolēni devās aizraujošā ceļojumā Latvijas pagātnē “Latvijas Etnogrāfiskajā brīvdabas muzejā”, kur uzzināja par senlatviešu rudens darbiem un tradīcijām.

Foto>>


10. un 11. klases skolēni skatījās izrādi “LV vs RU”.

Izrāde ir divvalodīga – latviešu un krievu valodā – ar mērķi satuvināt iepriekš minētās sabiedrības grupas, kurām kopīga mākslas pieredze ar bilingvālu saturu ir rets notikums.

Izrāde ir unikāla ar to, ka aktieri – Jānis un Igors (viens latvietis un otrs – krievs) – stāsta savu dzīves stāstu, atceras kā viņiem notika saskarsme ar latviešiem un krieviem.

Foto>>


8.A un 8.C klases skolēniem notika izglītojoša ekskursija ritma un skaņu pasaulē “Nila Īles mūzikas studijā”. Nodarbības laikā skolēni ne tikai iepazinās ar mūzikas instrumentu – Perkusija, bet arī pildīja dažādus mūzikas uzdevumus, kas bērnos attīsta ritma sajūtu un palīdz saliedēt klasi, jo, lai spēlētu muzikālo uzvedumu, vajadzīga sadarbība.

Foto>>


12. klases skolēni apmeklēja Latvijas Nacionālā teātra izrādi “Tikšanās vieta – Rīgas pilsētas II teātris”.

Valsts dibināšanas dienas simulācija – iespēja pašiem personīgi atgriezties 100 gadus senā pagātnē, Rīgā, Pilsētas II teātrī, kur kopā sanāca gan drosmīgi un stratēģiski valstiski domājoši, gan vienkārši avantūristiski noskaņoti un nejauši iesaistīti cilvēki, kas pieņēma vēsturisko Latvijas Republikas proklamāciju. 

Kārlis Krūmiņš: “Šī ir izrāde par izvēlēm. Izvēlēm, kuras veica mūsu valsts izveidotāji, izvēlēm, kuras veica mūsu galvenais varonis, izvēlēm, kuras veica viņa vecāki, un izvēlēm, kuras veic skatītājs, skatoties šo izrādi. Tieši tik burtiskā veidā – izvēloties, kuru kanālu klausīties un vai vispār klausīties. Mācoties vidusskolā vai ģimnāzijā, jaunieši arvien tuvāk ir kādai ļoti nopietnai savas dzīves izvēlei – ko darīt pēc skolas absolvēšanas. Tā ir nopietna izvēle, un būtu jauki, ja, to veicot, jaunieši būtu droši – pieraduši un trenēti veikt izvēles, nevis balstīt savu izvēli citu domās un versijās.

Izrāde ir radīta ar Latvijas Republikas Kultūras ministrijas un Latvijas valsts simtgades biroja atbalstu. Skolām biļetes tika izplatītas sadarbībā ar iniciatīvu “Latvijas skolas soma”.

Foto>>


Turpinot tradīciju baudīt Latvijā radīto kino, 9. klašu skolēni noskatījās divas filmas. “Dvēseļu putenis”, kuras darbība norisinās Pirmā pasaules kara un Latvijas brīvības cīņu laikā un stāsta par latviešu strēlniekiem. “Jelgava’94” stāstā par jaunu cilvēku Jāni, kurš ir sevis un sava ceļa meklējumos ar vēlmi pretoties tik ierastajai kārtībai – nekļūt tādam kā visi.

Abas filmas ir interesantas ar to, ka skatītājs var iejusties  galveno varoņu vietā. Mēs psiholoģiski un fiziski augam kopā ar filmas “Dvēseļu putenis” galveno varoni Artūru, pārdzīvojot katru briesmīgo minūti 1. Pasaules kara laikā līdz prieka pilnajai brīvas Latvijas Valsts dibināšanai. Savukārt, filma “Jelgava’94” atklāj pusaudža “brīvības” izpausmes negatīvo pusi, dod “vielu pārdomām”,  kā veidot attiecības ar vecākiem un vienaudžiem.

Foto>>


 3. decembrī pie mums viesojās radošā apvienība “Teātris un ES” ar savu interaktīvo improvizācijas izrādi bērniem “Mana dzimšanas diena”. Sākumskolas skolēni tika iesaistīti Baltā Lāča dzimšanas dienas svinēšanā. Kopā ar izrādes varoņiem: Balto Lāci, Surikātu un Tītarieni – bērni dziedāja dziesmas, spēlēja un dancoja.

Foto>>


5., 6. un 7. klašu skolēni noskatījās izrādi “Princis un ubaga zēns” teātrī “Brīvo aktieru sabiedrība”. Tas ir stāsts par ubaga zēnu, kas sapņoja nokļūt pilī, un princi, kas par visu vairāk vēlējās būt parasts ielas puika.

Meli un izlikšanās – lūk, kas palīdz izdzīvot ubaga zēnam Tomam Kentam un princim Eduardam, kuri likteņa sakritības dēļ samainās vietām. Eduardam, lai izvairītos no izsmiekla un iedunkāšanas, labāk klusēt par savu izcelšanos, ubagam Tomam jāizliekas par princi, lai nekļūtu viltvārdis, bet melot nozīmē iet pret sirdsapziņu. Kā atgriezties mājās nezaudējot cieņu savās acīs?

Foto>>


2.A un 2.C klases skolēni apmeklēja “Latvijas Dabas muzeju”, kur iepazinās ar Latvijas un pasaules zīdītājdzīvniekiem. Bērni salīdzināja mūsu valsts iemītniekus ar viņu tālajiem radiniekiem, uzzināja par dzīvnieku dzīvesveidu, ar ko barojas, kā izdzīvo brīvajā dabā. Pēc ekskursijas bērni dalījās ar saviem iespaidiem un uzzīmēja dzīvniekus, kas viņiem visvairāk iepatikās.

Savukārt, 3.B klases skolēni iepazinās ar Latvijas un pasaules kukaiņiem, uzzināja viņu uzbūvi, ar ko kukaiņi atšķiras viens no otra, ar ko barojas, kā attīstās. Bērniem bija interesanti iepazīt tik daudz dažādu sugu, jo ikdienā cilvēki pat neiedomājas, ka blakus viņiem dzīvo tādas interesantas būtnes.

Foto>>


7. B klases skolēni “Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī” noskatījās izrādi pēc Oskara Vailda noveles “Kentervilas spoks”. Izrādē stāsta par kādas ģimenes galvu, misteru Hairams B. Otisi, kas iegādājās vecu angļu pili, bet tādējādi, kā atklājās, arī dzimtas spoku. Spokainais sers Simons de Kentervils nekādā mērā nav iepriecināts par “vulgāro amerikāņu” iebrukumu savā īpašumā. Izrāde “Kentervilas spoks” ir īpaša ar to, ka mūziku tai rakstīja leģendārais latviešu komponists Raimonds Pauls.

8.A klases skolēni apmeklēja “Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātris”, kur baudīja izrādi “Mana skaistā lēdija”. Pamatojoties ar Bernarda Šova lugu “Pigmalions”, mūzikla autori izveidojuši reizēm ļoti smieklīgu, reizēm maigu un aizkustinošu stāstu par mīlestību, azartu… un angļu valodu. Jaunās puķu pārdevējas Elīzas Dulitlas, lingvista un fonētikas skolotāja Henrija Higinsa un pulkveža Hjū Pikeringa nejaušās satikšanās rezultāta sākas neparasts eksperiments: Higinss uzņemas sešu mēnešu laikā ievest meiteni “no apakšas” augstākajā sabiedrībā… vai, drīzāk, viņš apgalvo, ka nodrošinās viņai pareizo izrunu, tāpēc neviens vairs nevarēs iedomāties, ka Elīza ir daļēji apmācīta puķu pārdevēja. Pulkvedis Pikerings slēdz derības un ir pat gatavs maksāt par nodarbībām. Elīza, savukārt, ir gatava mācīties, jo viņa vēlas strādāt ziedu veikalā. Un neviens no šiem trim nedomā, cik daudz pārsteigumu, izmēģinājumu un satricinājumu radīs viņu neparastā iecere…

Foto>>


24. februārī skolā viesojās Annija Putniņa-Hermane (vokāls), Juris Jope (vokāls), Uģis Krišjānis (klavieres) un Karina Bērziņa (muzikoloģe) ar programmu “Visādas dziesmiņas”. 

Koncertprogrammu “Visādas dziesmiņas”, kurā bērni iepazina dziesmas attīstības ceļu no latviešu tautasdziesmām autentiskā skanējumā līdz mūsdienu autoru oriģinālām aranžijām, klausījās 3.-4. klases skolēni.

 Programma ietvēra V.A.Mocarta, E.Dārziņa, Z.Liepiņa, R.Paula, E.Loida-Vēbera dziesmu un mūziklu fragmentu atskaņošanu izcilā, augstas kvalitātes muzicēšanas līmenī.

Koncertā izskanēja arī latviešu komponistu oriģināldziesmas bērniem, dziesmas no pazīstamās J. Lūsēna “Putnu operas”, mūzikla “Sniega karaliene” un iemīļotam bērnu multfilmām.

Foto>>


Astotās klases skolēniem bija unikālā iespēja tuvplānā iepazīties ar akadēmisko mūziku, pateicoties iniciatīvai “Latvijas Skolas soma” un muzikāli izzinošai programmai “Ceļojums skaņu pasaulē”. 

Programmā bija dzirdamas dažādu komponistu harmoniskās krāsas solo dziedājums balsij un klavierēm. Mūzika savijās ar aizraujošiem stāstiem par mūziku, operas un kamerdziedāšanas žanru un personīgi pieredzētiem notikumiem mūzikas laukā ar rosinošām sarunām, iesaistot mazos dialogos arī skolēnus.

Programmas dalībnieki:

Evita Pehlaka (soprāns)- jaunās paaudzes latviešu operdziedātāja,

Ventis Zilberts (pianists) – profesors Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā, 

Šajā ceļojumā bija dzirdamas dažādu komponistu harmoniskās krāsas solodziedājumos balsij un klavierēm: romantiskas noskaņas franču komponistu Ž.Masnē, Š.Guno, Ž.Bizē, itāļu komponistu Dž.Pučīni, I.Katalāni ārijās, kā arī latviešu tautas dziesmās un latviešu komponistu kamermūzikas opusos. Skolēniem ne vien bija iespēja klausīties solodziedājumus, bet arī aizraujošus stāstus par mūziku, operas un kamerdziedāšanas žanru, kā arī pašiem izmeģinat balss ievingrināšanu ar dziedātāju Eviju Pehlaku.

Foto>>


11. un 12. klases skolēni (07.10. un 08.10.2020) apmeklēja Latvijas Nacionālo operu, kur skatījās baletu “Trīs draugi” pēc Ēriha Marijas Remarka romāna. Teātra apmeklējums notika programmas “Latvijas skolas soma” plāna ietvaros.

Mūsdienīgs iestudējums, kur savienojas gan klasiskais balets, gan modernā deja un akrobātiskie triki, gan gaismas šovs, kā arī izrādes laikā skatītāji varēji noklausīties fragmentu ar operas dziedāšanu.

Iestudējums stāsta par trim draugiem Robertu, Gotfrīdu un Oto, kas ir bijuši kopā gan skolā, gan pēc tam frontē, strādā savā auto darbnīcā un pelna niecīgu iztiku, ķīlējot mašīnas. Apkārt valda krīze un izmisums, arvien biežāk ielās iziet agresīvi noskaņota jaunatne. Kādā dienā Roberts satiek Patrīciju – noslēpumaini skaistu sievieti no labām aprindām. Viņu kopā pavadītie brīži ir ļoti dārgi, jo viņu laime ir ierobežota laikā. Šie brīži maina Roberta attieksmi pret dzīvi un mīlestību uz visiem laikiem, bet atbalstu un prieku rod savstarpējā triju draugu draudzībā. Izrāde māca, ka svarīgs ir katrs dzīves moments, ka draugu un mīļoto cilvēku atbalsts nepieciešams, lai virzītos uz priekšu un pārvārētu neveiksmi.

Foto>>


Pateicoties programmai “Latvijas skolas soma” Rīgas 33. vidusskolā divas dienas (08.10. un 15.10.20.) viesojās Radošās apvienības “Teātris un Es” kolektīvs ar izrādi “Māja zem varavīksnes”. Izrādi noskatījās 1.-3. klases skolēni.

Īstie aktiermākslas profesionāļi Armands Ekštets un Gerda Dinsberga labi juta bērnu-skatītāju noskaņojumu, aktīvi iesaistīja skolēnus iestudējumā gan ar mūzikas aktivitātēm, gan dialogā. Izrādes varoņi Sunītis un Kaķītis palīdzēja skatītājiem atrast atbildes uz jautājumiem: Kas ir draudzība un kam tā vispār ir vajadzīga? Kas ir labāk – kārtība vai nekārtība? Kāpēc ir jāmācās? Un kas ir patiesās vērtības?

Foto>>

Aprīļa beigās “Latvijas Skolas soma” projekta ietvaros mūzikas un Latvijas vēstures stundās 9.-12. klašu skolēni noklausījās koncertlekciju “Atmodas dziesmas. Dziesmotā revolūcija”, muzikālu stāstu par Latvijas vēstures notikumiem laikā no 1986. gada līdz 1991. gadam, kas tiek dēvēts par Trešo atmodu, Dziesmoto revolūciju un Latvijas neatkarības atjaunošanu.

Programmā tika iekļautas nozīmīgākās un simboliskākās atmodas laika dziesmas, kas savijas ar stāstu par to, kā notika Latvijas neatkarības atgūšana. Skanēja Zigmāra Liepiņa, Imanta Kalniņa, Raimonda Paula un Jura Kulakova radītā mūzika Mikus Abaroniņa (vokāls), Artas Abaroniņas (multiinstrumentāliste), Jāņa Kalniņa (ģitāra), Jāņa Miltiņa (klavieres), Krišjāņa Bremša (bungas) izpildījumā. Koncertstāstu par neatkarības atgūšanu papildināja gan vēsturiski kino kadri, gan īpaši veidoti videomateriāli.

 

Vai Jūs zināt, ka pirmās filmas ilgums bija tikai īsas 12 sekundes? Nē? Bet mūsu skolas 3.-8. klašu skolēni to zina! Pateicoties programmai “Latvijas skolas soma”, aprīļa vidū Rīgas 33. vidusskolas skolēniem bija iespēja piedalīties izglītojošā koncertlekcijā “Kino mūzikas vēsture’’.

Dziedātājs Mikus Abaroniņš kopā ar multiinstrumentālisti Artu Abaroniņu (klavieres, čells, vokāls) interaktīva programmā atklāja visu ap un par kino “soundtracks”, sākot no mēmajām līdz mūsdienu filmām.

Koncertā skanēja populārākās kinofilmu melodijas no tādām filmām kā “Mūzikas skaņas”, “Limuzīns Jāņu nakts krāsās”, “Neiespējamā misija”, “Ledus sirds”, “Titāniks”, “Smaragdu pilsētas burvis” u.c.

 

 

  1. maijā 1.-2. klašu skolēni projektā “Latvijas Skolas soma” skatījās “Latvijas Leļļu teātra” izrādi “Lellīte Lolīte”.

Izrāde ataino trīs dažādas paaudzes – vecmāmiņu, māti un meitu. “Šajās trīs paaudzēs kopīgais ir lelle. Vecmāmiņa stāsta, kā savā bērnībā gaidīja, kad dāvanā saņems īstu lelli, mātes stāsts ir par to, kā lelle tika saņemta mantojumā no vecmāmiņas, un, visbeidzot, ir arī maza meitenīte, kura pēc divām paaudzēm mantojumā saņēma lelli.”

 

Raiņa dzejas cikls, papildināts ar Arvīda Žilinska bērniem rakstītajām dziesmām Raimonda Petrauska apdarē, izrādē “Lellīte Lolīte” stāsta par būtisko visos laikos un paaudzēs – mīlestību, draudzību, izpalīdzību, attiecībām, darba tikumu, izpratni par mākslu, mūziku, norisēm dabā…

 

 

Latvijas kinematogrāfistu savienības piedāvājums projekta “Latvijas skolas soma” ietvaros tika aktīvi izmantots Latviešu valodas un literatūras stundās.

No februāra līdz maija beigām Rīgas 33. vidusskolas skolēni skatījās visdažādākās filmas un multfilmas, kas tapa Latvijā: Zīļuks, Zeltītas vasaras, Nebēda, Zelta zirgs, Pavasaris Vārnu ielā, Bille, Mammu, es tevi mīlu, Mans mīļākais karš, Projām, Leiputrija.

 


Skolas vīzija

”Mūsdienīga skola, kura sniedz kvalitatīvu izglītību, balstoties uz humānisma, demokrātiskuma un zinātniskuma principiem”.

Jaunumi

Uzraksti mums